NOVEX Ontwikkelperspectief

Het Ontwikkelperspectief is een ruimtelijke toekomstschets van het NOVEX gebied Lelylijn met daarin een kansrijke Lelylijn, inclusief de daarbij passende gebiedsontwikkeling. De toekomstschets gaat uit van een bundeling van de Lelylijn met de Rijkswegen A6/A7/A32. Met dit Ontwikkelperspectief wordt bepaald of het de moeite waard is om Lelylijn te realiseren. 

De realisatie van de Lelylijn wordt gecombineerd samen met plannen voor woningen, werkplekken, voorzieningen en meer. De sterke punten en identiteit van de regio zijn daarbij uitgangspunt. Water en bodem zijn sturend. 

Ambitie voor de Lelylijn

Het Ontwikkelperspectief richt zich op het versterken van het stedelijke netwerk in Noord-Nederland, in combinatie met een vitaal en aantrekkelijk platteland. We streven naar efficiënt ruimtegebruik. We maken de steden meer stedelijk en het platteland blijft dorps. De Lelylijn verbindt vier NOVEX-gebieden (Amsterdam, Zwolle, Groningen-Assen en Groningen). De Lelylijn is niet alleen een middel voor betere bereikbaarheid, maar ook een motor voor economische groei, versterking van regionale identiteit en ruimtelijke kwaliteit.

Opbouw van het Ontwikkelperspectief: 4 pijlers 

In het Ontwikkelperspectief bouwen we voort op de ruimtelijke voorstellen (in kader Programma NOVEX) van Fryslân, Groningen en Flevoland. En op de keuzes gemaakt in de NOVEX-gebieden Metropoolregio Amsterdam, Regio Zwolle en Groningen-Assen. 

We zetten in op 4 pijlers. Het is niet zo dat één van de pijlers het belangrijkste is voor de ontwikkeling. Elke pijler draagt bij. Het bodem-, water-, en natuursysteem geeft voorwaarden mee aan de andere pijlers. 

Pijler 1. Positionering van Groningen en Leeuwarden 

Groningen en Leeuwarden zijn de banenmotors van noordelijk Nederland. Een sterke economie begint hier. We investeren in een schaalsprong in Groningen en Leeuwarden om de economie aan te jagen. 

Pijler 2. Drie zelfstandige Daily Urban Systems 

We onderscheiden een drietal Daily Urban Systems rondom de Lelylijn (Noord-Nederland, Regio Zwolle en de Metropoolregio Amsterdam). Om het stedelijk netwerk in Noord-Nederland goed te kunnen laten functioneren zullen Heerenveen en Drachten hun natuurlijke positie in het netwerk moeten innemen en dus groeien in omvang en stedelijkheid. Daarbij vormt Lelystad de verbinding tussen MRA en Noord-Nederland, om deze rol goed in te vullen zal zij ook moeten groeien in omvang. Emmeloord groeit in haar rol als centrumstad voor de Noordoostpolder en Urk. 

Pijler 3. Vitale kernen en vitaal platteland

Sterke steden en vitaal platteland hebben elkaar nodig. Bovenstaande pijlers zijn noodzakelijk om het platteland vitaal te houden. Met stedelijke voorzieningen dichtbij (stedelijk netwerk) en meer hoogstedelijke voorzieningen op middellange afstanden (Groningen, Leeuwarden en Lelystad) blijven de dorpskernen ook in de toekomst aantrekkelijke vestigingslocaties. De groene steden hebben nabij een robuuste groene contramal nodig als ‘uitloopgebied’. Dit vraagt een kwaliteitssprong in belevingswaarde en ruimtelijke kwaliteit. 

Pijler 4. Een goed functionerend bodem-, water-, en natuursysteem

De ondergrond (het natuurlijk systeem) vormt de basis van ons Ontwikkelperspectief. Bodem, water en natuur zijn sturend in keuzes ten aanzien van toekomstige verstedelijking en ook infrastructuur. 

Het vervolg

De Lelylijn biedt veel kansen, maar er zijn ook aandachtspunten. Zo moeten we nadenken over woningbouw: voor wie bouwen we, en wat betekent dit voor de regionale woningmarkt en ruimtelijke kwaliteit? Ook op het gebied van mobiliteit speelt de vraag hoe het regionale OV-systeem wordt ingericht, en wat de gevolgen zijn voor gebieden zonder station. Een belangrijke zorg is ook hoe we rust, ruimte en landschap combineren met een nieuwe doorsnijding van het landschap door de spoorlijn.  

Voor meer details is het volledige eindrapport te raadplegen op deze pagina.


Meer weten? 

Bekijk dan de volgende documenten en berichten: 

Actueel

Partners

Prorail Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat Ministerie van Economische Zaken en Klimaat Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninnkrijksrelaties Provincie Groningen Provincie Friesland Provincie Flevoland Waterschap Zuiderzeeland Waterschap Wetterskip Waterschap Noorderzijlvest Gemeente Fryske Marren Gemeente Groningen Gemeente Heerenveen Gemeente Leeuwarden Gemeente Lelystad Gemeente Noordoostpolder Gemeente Opsterland Gemeente Smallingerland Gemeente Werstersellingwerf Gemeente Urk Gemeente Sudwest Fryslan