06 November 2025

Financieel plan Lelylijn krijgt steeds meer vorm

Hoe financier en bekostig je een spoorlijn als de Lelylijn? Bekostiging gaat over waar het geld vandaan komt, financiering over hoe je het betaalt. Voor het Financieel Masterplan onderzoeken we hoe de aanleg van de Lelylijn betaald kan worden. Dit plan vormt een belangrijk onderdeel van het totale Masterplan Lelylijn en moet eind dit jaar klaar zijn. Sieds Hoitinga (trekker Financieel Masterplan) en Robert Huigen (adviseur projectgroep Lelylijn) vertellen over de aanpak.

Inhoud Financieel Masterplan 

“We brengen in kaart hoe de Lelylijn kan worden gefinancierd”, vertelt Sieds Hoitinga. “Daarbij kijken we niet alleen naar de gebruikelijke manieren om grote infrastructurele projecten te financieren en bekostigen, maar ook naar innovatieve en alternatieve modellen. Denk aan bijdragen vanuit gemeenten en provincies, financiering door banken en investeerders, Europese fondsen of vormen waarbij de exploitatie van de lijn zelf een rol speelt.”Wat deze studie bijzonder maakt, is dat de mogelijkheden niet abstract blijven. Ze worden concreet uitgewerkt voor de Lelylijn, gekoppeld aan een realistische planning en kasstroom. “We zoeken geen geldboom,” zegt Hoitinga. “Het is een subtiele zoektocht waarin verschillende financierings- en bekostigingsmodellen samenkomen.”

Terugblik werkconferentie juli 2025

In juli vond de eerste werkconferentie plaats. Hier was Deloitte ook bij aanwezig. Zij kregen de opdracht om het Financieel Masterplan verder uit te werken. Volgens Hoitinga was de bijeenkomst een waardevolle stap. “We hebben met een breed gezelschap gesproken over wat er allemaal mogelijk is. Het leverde een mooie oogst aan ideeën op.” Huigen vult aan: “Voor ons was het belangrijk om te checken of onze onderzoeksvraag compleet was. En om inspiratie op te doen. Gelukkig bleken we weinig te missen en kregen we veel nuttige input.”

Aan de slag

Na de werkconferentie is Deloitte volop aan de slag gegaan met bureauonderzoek en een marktverkenning. Er zijn inmiddels vijftien interviews gehouden met financiële instellingen, vervoerders en overheden. Ook is er een expertcommissie ingesteld met deskundigen op het terrein van de aanpak en financiering van grote infrastructurele projecten, openbaar vervoerconcessies en de wereld van overheidsfinanciën. Deze commissie bestaat uit prof.dr.ir. Marcel Hertogh en prof.dr. Wijnand Veeneman van de TU Delft en Marlies Prins, partner bij KPMG. Deze groep denkt mee en adviseert over realistische financieringsopties.

Klaas Knot aangesteld als Lelylijn-gezant

In oktober is Klaas Knot begonnen als gezant voor de Lelylijn. Hij gaat de financieel-economische mogelijkheden en onmogelijkheden in kaart brengen om de Lelylijn te realiseren. ”We zijn bijzonder blij dat Klaas Knot zich bij ons heeft aangesloten”, aldus Hoitinga. “Hij brengt veel kennis en kunde mee.” 

Realistische scenario’s

Het Financieel Masterplan onderzoekt verschillende financieringsvormen: van traditioneel tot vernieuwend. “Het gaat niet alleen om hoe het project betaald kan worden, maar ook om hoe dit slim georganiseerd kan worden over de hele looptijd,” legt Huigen uit. “We verwachten dat de echte uitgaven pas na 2040 starten.”

Actueel

Partners

Prorail Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat Ministerie van Economische Zaken en Klimaat Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninnkrijksrelaties Provincie Groningen Provincie Friesland Provincie Flevoland Waterschap Zuiderzeeland Waterschap Wetterskip Waterschap Noorderzijlvest Gemeente Fryske Marren Gemeente Groningen Gemeente Heerenveen Gemeente Leeuwarden Gemeente Lelystad Gemeente Noordoostpolder Gemeente Opsterland Gemeente Smallingerland Gemeente Werstersellingwerf Gemeente Urk Gemeente Sudwest Fryslan