19 september 2024
Marco Smit, directeur Horizon, over de Lelylijn
Marco Smit groeide op in Friesland en studeerde in Groningen. Na verschillende functies te hebben vervuld in Den Haag, Boston en later Dubai, keerde hij met zijn gezin terug naar Noord-Nederland. Hier werd hij directeur en bestuurder van de Economic Board Groningen, een economisch investeringsprogramma voor ondernemers in het aardbevingsgebied. Zelf geeft hij aan dat zijn hart echt in het noorden ligt. Inmiddels is hij al meer dan vijf jaar directeur van Horizon, de regionale ontwikkelingsmaatschappij van Flevoland. Daarnaast is Smit betrokken bij project de Lelylijn als lid van de adviesraad. In deze rol zet hij zich in om de stem van Flevolandse ondernemers en de regionale economie te laten horen.
Wat kan de Lelylijn volgens jou betekenen? Welke kansen en mogelijkheden zie je voor Flevoland en voor de regio?
“Flevoland is de jongste provincie van Nederland en de economie groeit hier hard. Flevoland beschikt over veel kennis en ervaring op het gebied van voedseltechnologie en voedselbewerking. Emmeloord staat zelfs bekend als de ‘World Potato City’, vanwege de kennis en productie op het gebied van aardappeltechnologie. Daarnaast ontwikkelt Almere zich snel tot een high-tech cluster, mede door de aanwezigheid van ASM, een van de grootste bedrijven ter wereld op het gebied van onderdelen voor chipmachines. Voor de bedrijven in Flevoland is het van groot belang om werknemers en studenten aan te trekken. Een goede spoorverbinding is daarbij een cruciale schakel.”
Welke uitdagingen brengt de Lelylijn volgens jou met zich mee?
“Ondernemers in Flevoland zien vooral kansen. Flevoland is een jonge provincie met een echte pioniersmentaliteit. Als het kon, zouden ondernemers die spoorlijn zelf wel aanleggen!
Een van de grootste uitdagingen voor Flevoland is dat de spoorlijn over of onder het Ketelmeer moet. Ik zie dit juist als een grote kans bij het Ketelmeer. Natuurlijk is het een flinke investering en een complexe opgave, vooral omdat er ruimte moet zijn voor boten om onder de brug door te varen.
Nog een vraag die ik vaak hoor: kunnen we de Lelylijn wel betalen? Maar toen ze de metro’s van Londen en Parijs bouwden, vroegen ze zich ook niet af of het financieel haalbaar was. Ze wisten dat zo’n verbinding essentieel was voor de ontwikkeling van de stad. Ik denk dat we diezelfde visie moeten hebben voor de Lelylijn. Zo’n spoorlijn ligt er voor de komende 100 jaar en zal een enorme bijdrage leveren aan de economische groei van Flevoland en de rest van Nederland. Bij dit soort investeringen gaan de kosten altijd vooraf aan de baten, maar de opbrengsten zullen uiteindelijk veel groter zijn dan we ons nu kunnen voorstellen. Het begint met willen, niet met kunnen.”
Hoe ben je betrokken bij het project Lelylijn?
“Ik maak deel uit van de adviesraad van het project. Deze raad heeft de taak om advies te geven over de kansen en risico’s, zodat uiteindelijk de best mogelijke beslissing genomen kan worden. De adviesraad bestaat uit een diverse groep mensen, waarin verschillende belangen samenkomen. En dat is goed, want in polderland Nederland houden we rekening met iedereen. Ik ben ervan overtuigd dat we zo tot een besluitvorming komen die door bijna iedereen wordt gedragen.
Ik wil de stem van Flevolandse ondernemers en de regionale economie laten horen. Het is belangrijk dat ondernemers inspraak hebben in de Lelylijn, omdat zij uiteindelijk een groot deel van het project via hun belastingen zullen financieren.”
Als je de projectorganisatie Lelylijn één tip kon geven, wat zou dat zijn?
“We moeten vooral de kansen blijven benadrukken en niet al te veel blijven hangen in de bedreigingen. Want anders dan kom je er nooit uit. Elk groot infrastructureel project in Nederland is gewoon ontzettend complex. Ik zou het heel stoer vinden als we dit gewoon voor elkaar zouden krijgen. De Lelylijn. Niet omdat het kan, maar omdat het moet.”