11 oktober 2024
Willem de Kok, directeur Martiniplaza, over de Lelylijn
Willem de Kok is inmiddels tien jaar directeur van Martiniplaza in Groningen. Daarvoor werkte hij bij verschillende uitgeverijen, waaronder het Dagblad van het Noorden. Martiniplaza is de grootste venue van Noord-Nederland en biedt theatervoorstellingen, muziekoptredens, festivals, topsport, congressen en evenementen. “Geen dag is hier hetzelfde!”
Hoe zit het met de bereikbaarheid van Martiniplaza?
“Het is fijn dat de ringweg rondom Groningen nu klaar is, maar dat betekent niet dat de bereikbaarheid nu optimaal is. Het openbaar vervoer kan echt nog een stuk beter. Ons publiek en onze deelnemers komen uit een enorm grote regio. We bedienen sowieso de vijf noordelijke provincies. En als we een bijzondere productie hebben, komen er ook bezoekers uit Noord-Holland. Voor de congresmarkt geldt dat mensen vaak van nog verder komen, wij ontvangen dan ook veel internationale gasten.
Goede bereikbaarheid is voor Martiniplaza heel belangrijk. We zouden graag zien dat de verbindingen vanuit de rest van Nederland verbeteren, vooral vanuit de Randstad. Dat zou onze positie nóg aantrekkelijker maken.”
Wat kan de Lelylijn volgens jou betekenen? Welke kansen en mogelijkheden zie je?
“Voor onze internationale bezoekers is Schiphol een belangrijke aanvoerroute. Internationale gasten zijn vaak afhankelijk van het openbaar vervoer en met een soepele treinverbinding van 1,5 uur zijn zij makkelijk naar Groningen te krijgen. En dat is niet alleen goed voor Martiniplaza, maar ook voor de stad en de regio. Een nieuwe spoorlijn kost veel geld, maar de economische spin-off is ook veel waard. Martiniplaza is nu al goed voor een jaarlijkse spin-off van 40 miljoen. Een congresbezoeker besteedt gemiddeld zo’n 300 à 350 euro per dag, denk bijvoorbeeld aan uitgaven voor horeca en overnachtingen. De Lelylijn zou het voor ons eenvoudiger maken om onze positie als congresstad te versterken.
Wat betreft theater- en muziekvoorstellingen: soms hebben we exclusieve producties die, naast Groningen, alleen in steden als Breda of Rotterdam te zien zijn. Met deze producties bereiken we een breed publiek in het land. De Lelylijn kan een groot verschil maken. Als mensen weten dat ze in anderhalf uur met de trein van Amsterdam naar Groningen kunnen reizen, is dat een enorm voordeel. Met betere verbindingen maak je je positie een stuk aantrekkelijker. En wat ook belangrijk is, is dat we hiermee bijdragen aan duurzamer vervoer.”