Onderzoeksresultaten
In 2022 werd de projectgroep Lelylijn aangesteld met de opdracht om meerdere aspecten rondom de Lelylijn te onderzoeken. Deze onderzoeken zijn eind 2024 allemaal afgerond en opgeleverd. De resultaten kun je lezen in de eindrapportage.
Vijf onderzoekslijnen
In deze video nemen we je mee langs de vijf onderzoekslijnen van het Lelylijn-project:
De projectorganisatie Lelylijn werkte tot en met 2024 aan vijf onderzoekslijnen:
Onderzoek naar de alternatieven van de Lelylijn
In dit onderzoek zijn verschillende alternatieven voor de Lelylijn verkend, waarbij vervoerwaarde, reistijden en kosten in kaart zijn gebracht.
NOVEX Ontwikkelperspectief
Het Ontwikkelperspectief is een ruimtelijke toekomstschets van het NOVEX gebied Lelylijn met daarin een kansrijke Lelylijn, inclusief de daarbij passende gebiedsontwikkeling. De toekomstschets gaat uit van een bundeling van de Lelylijn met de Rijkswegen A6/A7/A32. Met dit Ontwikkelperspectief wordt bepaald of het de moeite waard is om Lelylijn te realiseren.
Omgeving en participatie
We betrekken inwoners, bestuurders, maatschappelijke organisaties en bedrijven bij onze zoektocht. We zijn onze zoektocht gestart met een online raadpleging. Hierin hebben meer dan 11.000 inwoners hun ideeën én zorgen gedeeld. Uit de resultaten blijkt dat betere bereikbaarheid en een sterke economie belangrijk worden gevonden. En dat de lijn zo weinig mogelijk nadelen mag hebben voor landschap, natuur en omwonenden.
Brede Welvaart
We hebben in kaart gebracht hoe de spoorlijn bij kan dragen aan de brede welvaart. Daarbij keken we naar huidige en toekomstige generaties. Dit omvat verschillende belangrijke aspecten, waaronder: bereikbaarheid van banen, besteedbaar inkomen, tevredenheid over huisvesting en leefomgeving en voorzieningenniveau. Ook is onderzocht wat voor effect de Lelylijn kan hebben op de manier waarop mensen reizen en wat de gevolgen zijn voor milieu en klimaat.
Internationaal onderzoek
In het internationale onderzoek hebben we de reizigers en de kosten in beeld gebracht voor de verbinding met andere landen. Daarbij keken we vooral naar België en Duitsland met verschillende oplossingsrichtingen. Zo is gekeken in hoeverre bestaande verbindingen kunnen helpen, maar ook of nieuwe rails nodig zijn.