Onderzoek
Het project Lelylijn heeft als doel de mogelijkheden en potentiële waarde van de Lelylijn in kaart te brengen, inclusief de benodigde investeringen. Binnenkort worden de resultaten bekend gemaakt. En daarna wordt besloten of de Lelylijn de volgende fase ingaat.
In deze video nemen we je mee langs de vijf onderzoeken:
De projectorganisatie Lelylijn werkt aan vijf onderzoeken:
Onderzoek naar de alternatieven van de Lelylijn
In dit onderzoek zijn verschillende alternatieven voor de Lelylijn verkend, waarbij vervoerwaarde, reistijden en kosten in kaart zijn gebracht.
NOVEX Ontwikkelperspectief
Het Ontwikkelperspectief is een ruimtelijke toekomstschets van het NOVEX gebied Lelylijn met daarin een kansrijke Lelylijn, inclusief de daarbij passende gebiedsontwikkeling. De toekomstschets gaat uit van een bundeling van de Lelylijn met de Rijkswegen A6/A7/A32. Met dit Ontwikkelperspectief wordt bepaald of het de moeite waard is om Lelylijn te realiseren.
Omgeving en participatie
We betrekken inwoners, bestuurders, maatschappelijke organisaties en bedrijven bij onze zoektocht. We zijn onze zoektocht gestart met een online raadpleging. Hierin hebben meer dan 11.000 inwoners hun ideeën én zorgen gedeeld. Uit de resultaten blijkt dat betere bereikbaarheid en een sterke economie belangrijk worden gevonden. En dat de lijn zo weinig mogelijk nadelen mag hebben voor landschap, natuur en omwonenden.
Brede Welvaart
We brengen in kaart hoe de spoorlijn bij kan dragen aan de brede welvaart. Daarbij kijken we naar huidige en toekomstige generaties. Dit omvat verschillende belangrijke aspecten, waaronder: bereikbaarheid van banen, besteedbaar inkomen, tevredenheid over huisvesting en leefomgeving en voorzieningenniveau. Ook wordt onderzocht wat voor effect de Lelylijn kan hebben op de manier waarop mensen reizen en wat de gevolgen zijn voor milieu en klimaat.
Internationaal onderzoek
In het internationale onderzoek brengen we de reizigers en de kosten in beeld voor de verbinding met andere landen. Daarbij kijken we vooral naar België en Duitsland met verschillende oplossingsrichtingen. Zo wordt gekeken in hoeverre bestaande verbindingen kunnen helpen, maar ook of nieuwe rails nodig is.