Masterplan Financiering

Hoe financier en bekostig je een spoorlijn als de Lelylijn? Voor het Financieel Masterplan onderzoeken we hoe de aanleg van de Lelylijn betaald kan worden. 

Uitwerking

In dit plan brengen we in beeld welke mogelijkheden er zijn om de Lelylijn te financieren. Natuurlijk kijken we naar de bestaande werkwijzen voor het financieren van grote infrastructurele projecten, maar we richten ons nadrukkelijk óók op innovatieve en alternatieve modellen. Denk bijvoorbeeld aan financieringsvormen gebaseerd op de integrale exploitatie van de lijn, aan (mede)financiering door financiële instellingen, aan bijdragen vanuit gemeenten en provincies, en aan Europese fondsen. Wat deze studie bijzonder maakt, is dat we de mogelijkheden niet abstract houden, maar ze concreet uitwerken voor de Lelylijn, gekoppeld aan een realistische planning en kasstroom.

Het traject is aanbesteed: Deloitte doet bureauonderzoek en een marktverkenning. Er zijn interviews gehouden met financiële instellingen, vervoerders en overheden. Deloitte brengt de verschillende mogelijkheden in kaart en werkt deze verder uit. 

Het doel

Het doel van het Financieel Masterplan is helder: het moet voldoende vertrouwen en duidelijkheid bieden voor beleidsmakers en bestuurders om de startbeslissing te kunnen nemen.

Expertcommissie

De expertcommissie bestaat uit deskundigen op het terrein van de aanpak en financiering van grote infrastructurele projecten, openbaar vervoerconcessies en de wereld van overheidsfinanciën. Deze commissie bestaat uit prof. dr. ir. Marcel Hertogh en prof. dr. Wijnand Veeneman van de TU Delft en Marlies Prins, partner bij KPMG. Deze groep denkt mee en adviseert over realistische financieringsopties.

Klaas Knot aangesteld als Lelylijn-gezant

In oktober is Klaas Knot begonnen als gezant voor de Lelylijn. Hij gaat de financieel-economische mogelijkheden en onmogelijkheden in kaart brengen om de Lelylijn te realiseren. 

Planning

Op 5 december 2025 ligt het eindrapport op tafel. Medio 2026 volgt de besluitvorming, op basis van de inzichten die dit plan biedt.

Actueel

Partners

Prorail Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat Ministerie van Economische Zaken en Klimaat Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninnkrijksrelaties Provincie Groningen Provincie Friesland Provincie Flevoland Waterschap Zuiderzeeland Waterschap Wetterskip Waterschap Noorderzijlvest Gemeente Fryske Marren Gemeente Groningen Gemeente Heerenveen Gemeente Leeuwarden Gemeente Lelystad Gemeente Noordoostpolder Gemeente Opsterland Gemeente Smallingerland Gemeente Werstersellingwerf Gemeente Urk Gemeente Sudwest Fryslan